Hvite klosser hvor enn du ser.

Annonse


En svært fornøyelig hjernetrimmer

Q.U.B.E. har faktisk vært ute en god stund, ettersom det så sent som tilbake til 2011 ble lansert for Windows-maskiner. Ett år senere kom det til OS X, mens det i slutten av juli i år kom til konsollene i form av Q.U.B.E. Director’s Cut. Og det er denne utgaven vi har testet.

Bakgrunn
I spillet styrer vi en karakter som nettopp har våknet opp fra et uhell, og han vet ikke helt hvor han befinner seg foruten at alt han ser er hvite blokker.

På hendene har han hanske som han kan bruke for å samhandle med noen spesifikke blokker. La oss ta hanske først.

Da jeg befant meg i heisen i starten av spillet, prøvde jeg ut hanske ved å bruke kontrollerens triggerspaker. Interessant nok avfyrte den ene hånden en blå stråle mens den ene sendte en oransje stråle mot veggen. «Dette minner meg veldig om Portal», var min første tanke. Og sannelig gjør Q.U.B.E. Director’s Cut det, men på en god måte.

Annonse


Nivåene med magnet gjorde det mer interessant.
Nivåene med magnet gjorde det mer interessant.

Mange klosser
Tilbake til hanskene. I spillet kommer vi til ulike testrom, litt Portal der også, ja, ogBlå  for å komme videre må vi manipulere de fargede blokkene for å låse gåten. En rød kloss kan kunne bevege seg én vei, frem og tilbake. Gule klosser er alltid i en trio, der den du sikter på for å manipulere, blir den største – da de gule klossene former seg til en trapp.

Blå kloss fungerer som en fjær når den er flat og lar deg hoppe opp eller sideveis. I tillegg finnes det en grønn klosser kommer i enkeltvis og kan manipuleres på flere måten. Blant annet kan den brukes på toppen av en rød kloss for å komme høyere opp. Den siste klossen, den lilla, brukes for å rotere deler av rommet man befinner seg i.

De første nivåene av spillet er ganske enkel, da det går i å komme seg opp og videre med stort sett en blanding av rød, blå og gul, men etter hvert skrur utviklerne opp vanskelighetsgraden noen etterlengtede hakk.

Det ble ikke bedre da lyset på slått av
Det ble ikke bedre da lyset på slått av

Manipulering
Senere må man navigere enn ball til riktig hull for å komme seg videre. Det innebærer blant annet å rotere rommet på riktig tidspunkt og manipulere andre klosser for å få ballen akkurat dit man ønsker.

Ved andre hjernetrimoppgaver er det forskjellig farge på hullene ballen skal opp i, og da må man endre farge på ballen ved å blande fargene. La oss si at hullet er oransje og ballen er hvit. Da må ballen først innom en rød, halvtransparent blokk, før den må innom en tilsvarende gul kloss før den kan dette ned i det oransje hullet.

Mer krevende blir det når man kommer til de mørke romme og kun én farge er synlig om gangen. Og da man samtidig skal få ballen med seg og ikke helt vet hvor den befinner seg når en annen kloss er aktivert, gjør det til en meget krevende utfordring.

Løsningen er manipulasjon.
Løsningen er manipulasjon.

Konklusjon
Jeg startet spillet i den tro at det var nok en Portal-klone, men der tok jeg grundig feil. Riktignok bruker man klosser i Portal, men langt ifra på samme måte. Samtidig er det ikke null form for hopping gjennom portaler, så sammenligningen burde muligens vært lagt død før den i det hele tatt startet.

Q.U.B.E. Director’s Cut gjør det lett for spilleren å komme inn I spillet, samtidig som den gir deg en god følelse av mestring når du klarer de mer krevende banene.

Spillet er aldri kjedelig, men de vanskeligste gåtene kan få en til å miste troen innimellom. Nivåene med magnet er kanskje de vanskeligste, og krever litt tålmodighet for å fullføre.

Dessverre er ikke vanskelighetsgraden så høy som jeg ønsket at den skulle være. Ja, enkelte oppgaver var ganske vanskelige, men ikke helt på det nivået jeg forventet. I tillegg er spillet altfor kort, da jeg klokket inn på rundt 5-6 timer fra start til slutt.

Uansett føler jeg at Q.U.B.E. Director’s Cut er et herlig kjekt spill for spillere som er glad i hjernetrimmere og gåteløsning. Frustrerende til tider, men akk så gøy når man mestrer det.

Poengsum: 7/10

Annonse