Annonse


Apple er bedre på personvern enn Google og Microsoft

The Electronic Frontier Foundation har akkurat publisert en liste som omhandler hvordan teknologiselskaper håndterer personvern. 

Fremgang
EFF har en poengskala som går fra en til fem stjerner, der fem er den høyeste scoren. Den årlige undersøkelsen har pågått siden 2011, og det er gjort stor fremgang siden den gang, ifølge EFF. 

Kriteriene: 

* Følger industriaksepterte praksiser
* Forteller brukerne om regjeringens ønske om innhenting av data
* Avslører retningslinjer for dataoppbevaring
* Avslører regjeringens krav om fjerning av innhold
* Offentlige retningslinjer for pro-brukere: motsette seg bakdører

Annonse


Dropbox får full score
Generelt sett har teknologiselskaper blir mer åpne og gjennomsiktige, skal vi tro undersøkelsen. Det er lett å tenke at Snowden-avsløringene har spilt en stor rolle her. Fokuset på personvern har blitt skjerpet kraftig i løpet av de siste to årene. 

På lista havner Apple øverst. Selskapet får fem av fem mulige stjerner. De er imidlertid ikke alene om det. Også Dropbox, WordPress, Yahoo, Adobe, Credo Mobile, Sonic.net, og Wikimedia, får full score.

Whatsapp kritisert – får én stjerne
To av de andre gigantene i IT-verden, Google og Facebook, scorer ikke like høyt. Google får tre av fem stjerner, mens Facebook får fire. 

AT&T og Whatsapp er imidlertid de to selskapene som befinner seg i en helt egen klasse. Disse to får bare en stjerne av fem mulige. 

EFF har gjort det klart at også Google må informere brukerne sine bedre om hvilken informasjon de innhenter fra brukerne, og rett og slett bli mer åpne om hva de driver med. Det samme gjelder Facebook. 

Likevel er EFF optimistiske, i og med at fremgangen er betydelig siden 2011. 

«Vi er glade for å se at de største teknologiselskapene konkurrerer om personvern og brukerrettigheter. Praksiser som oppmuntrer til mer åpenhet med brukerne om regjeringens dataforespørsler, blir mer standard for selskaper over hele nettet. Selv om vi bare er i stand til å dømme et lite utvalg av industrien, tror vi dette er illustrerende for en bred endring». 

Hele undersøkelsen kan sees i sin helhet her

 

Kilde:
The Next Web

 

Annonse