Annonse


Dette er Microsofts hemmelige plan for å knuse PS4

November-utviklerpakken til Xbox One er lekket av gruppen hackergruppen H4LT (Twitter).

Dette gir innsyn i hva Microsoft har gitt utviklerne av forbedringer den siste tiden, samtidig som det kan åpne opp for tredjepartsapplikasjoner om hackere klarer å lure seg rundt Microsofts signerssystem for å kjøre en app eller et spill.

Utviklersettet avslører
Å gjøre Xbox One til stuas midtpunkt for alle underholdnings-aspekter
har ikke gått som planlagt for Microsoft samtidig som interessen for Kinect er så laber at den trolig er på vei til å gravlegges.

De startet å tilby konsollen uten Kinect, noe som har satt fart på salget, men problemet til Microsoft er likevel at PR- og ytelses-messig ble Playstation 4 i 2014 seierherre.

Annonse


I år blir det ikke like lett for Sony.

Fikk en kjerne til
Ikke bare grunnet en lavere pris og flere spill, men det faktum at Microsoft endelig lytter til spill-utviklerne og gir dem mer ytelse å leke med.

I lekkasjen av SDK-pakken kommer det nemlig frem at Microsoft fra og med oktober har gitt programmerere tilgang til 50 til 80 prosent av CPU-kjerne nummer syv av totalt åtte (PS 4 har det samme antallet CPU-kjerner, men One er klokket høyere: 1,75 mot PS 4 sine 1,60 GHz).

Er bedre programvare årsaken?
Dette er nok årsaken til at flere titler lansert i fjerde kvartal 2014 var kjappere på One enn på PS 4 under visse scenarier, og at One er 15 prosent kjappere i en Ubisoft-test fra august, altså før utviklerne trolig fikk tilgang til enda en CPU-kjerne.

Derfor spekuleres også i at Microsofts kompilator er mer effektiv enn Sonys, og at dette også hjelper på ytelsen. 

Det blir spennende å se hvilken konsoll som kan skryte av flest FPS og 1080p-spill i år.

 

Kilde:
Eurogamer

Annonse