Annonse


Nå er de tilbake!

Hollywood, med MPAA i spissen, vant ikke frem med SOPA-loven i 2012.

De varslet samme år at de ville fortsette kampen, og det har de, men ikke i det offentlige rom.

En svært komplisert PR-krig
For de er svært forsiktige med å snakke denne gang. 
Årsaken til at de ikke vant frem forrige gang var at allmennheten fikk kjennskap til planene.

En massiv protest oppstod, og bransjen tapte. Strategien er derfor å prøve å utnytte gjeldende lovverk.

Annonse


Fire lover som brekkstang
Det er mange land som blokkerer nettsider som The Pirate Bay, men i USA har de aldri vunnet frem med slike metoder.

Det håper MPAA å gjøre noe med ved å utnytte fire forskjellige deler av amerikansk lovgivning, og en amerikansk institusjon: DMCA (Digital Millennium Copyright Act), Rule 19, Den amerikanske handelsorganisasjonen og The Communications Act

Topptungt
Ifølge TorrentFreaks kilder var mer enn to dusin toppsjefer fra store filmstudioer var tilstede på et hemmelig møte i oktober for å diskutere mulighetene til å snik-innføre nettside-blokkering i USA.

En senior-utvikler fra den amerikanske operatøren Comcast var også invitert.

Toppsjefene diskuterte flere ting, blant annet hvordan de skulle få med seg «respekterte» personer fra teknologi-bransjen for få disse til å bli godkjenne tekniske fakta, og for å få dem til å bli enige om å bli med på blokkering av nettsider.

MPAA-sponset «forskning»
Andre løsninger går mer under ren PR-taktikk da de håpte å få forskere til å skrive «forskningsartikler» som skulle konkludere med at blokkering av nettsider i andre deler av verden har vært effektivt, ikke en trussel mot DNSSEC, og at det ikke har «ødelagt nettet».

Det hele minner om Googles hemmelige møter med Homeland Security og Sony. Disse møtene har ikke hatt store effekten til nå, men vi har kanskje ikke sett det store støttet enda.

 

Kilde:
TorrentFreak

Annonse