Annonse


Hurra for ny momsgrense!

I dag ble det kjent at regjeringen vil øke momsgrensen for netthandel fra utlandet fra 200 til 500 kroner (riktignok inkludert frakt og forsikring, se detaljene på DinSide.no).

Ingen EU-vilje
Politikere snakket lenge om å øke til tusenlappen, men vi må altså nøye oss med det halve i første omgang. 
Helst ville vi sett full integrasjon med EU, slik at vi kunne handle fritt (med lokale momssatser fra 15 til 25 prosent) på nettet i hele Europa.

Men så lenge det ikke er politisk vilje til dette, er det en god nyhet at det lempes litt på reglene.

Ikke frislipp
Mange produkter innen kategoriene IT og media vil nå uansett komme under grensa. Det gjelder alt fra grafikkort til spill, filmer og CD-plater (for de av oss som fortsatt kjøper slikt).

Annonse


Dette er ikke et frislipp som vil ødelegge norske bedrifter. Snarere handler det om nisjemarkeder som norske nettbutikker ikke finner det lønnsomt å betjene.

Slep varene selv eller post?
Dessuten er det jo allerede slik at du kan handle for 6000 kroner avgiftsfritt om du reiser på handletur. Med andre ord har vi lang tradisjon for å lage avgiftsfrie lommer for handelen med utlandet.

Spørsmålet er om det i dagens nettbaserte samfunn lenger er riktig å skille mellom en person som sleper varene gjennom tollen på Gardermoen og en som henter dem på postkontoret.

Billigere fra utlandet
Her hjemme er prisene i nettbutikkene preget av et generelt høyt kostnadsnivå som ikke bare har med merverdiavgift å gjøre.

Det er jo absurd at for eksempel Platekompaniet skal beregne 30 kroner på toppen av momsen for å sende meg en enkelt CD som koster 149,50 i butikken. Prisen havner da på 179,50.

Til sammenligning kan jeg kjøpe den samme CD-en til 118 kroner med frakt fra Amazon i USA, og 133 kroner fra Amazons britiske avdeling.

Vil neppe savne meg
Jeg tror ikke Platekompaniet vil savne meg som «et par tre CD-er i året»-kunde. Merprisen de tar utover avgiften går uansett til Posten. Dessuten satser de også mest på WiMP, der flertallet av norske musikkelskere nå er (også jeg).

Hevingen av momsgrensen er først og fremst gode nyheter for de som handler nisjeprodukter som enten er utilgjengelige i Norge eller grovt overpriset i norske nettbutikker.

Ingen kundeflukt
I sistnevnte tilfeller kan nettbutikkene takke seg selv. De priser seg ut av markedet med produkter som få vil ha. Jeg har forståelse for at slikt skjer i et bittelite marked i Norge, men kan ikke se at fellesskapet skal subsidiere «
straffetoll» for minoritetskunder.

Samtidig tror jeg ikke at norske butikker vil oppleve kundeflukt av betydning. Produkter som koster under 500 kroner er noe du gjerne vil ha med en gang, og da gidder du ikke vente 2-3 dager for å spare en hundrelapp.

Kan virke skjerpende
Etter mitt syn er dette bare en grei løsning på et veldig lite problem som vil berøre relativt få norske forbrukere og enda færre norske butikker.

Og kanskje det også kan virke skjerpende på en bransje som ikke utmerker seg verken med lave priser eller godt utvalg i forhold til utenlandske konkurrenter?

Tore Neset er redaktør for ITavisen.no

Annonse