Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Netflix, Twitter og en rekke andre amerikanske IT-selskaper kaster seg nå inn i kampen for nettnøytralitet. Her fra en demonstrasjon i California i sommer. (Ill.: Steve Rhodes/Demotix/Corbis/All Over Press)

Netflix inn i kampen

Kjemper for nettnøytraliteten.

Netflix og Twitter er blant selskapene som nå kaster seg inn i det som kan bli den viktigste kampen så langt for et fritt og uavhengig Internett.

Med på laget er også WordPress, Mozilla, Kickstarter, Vimeo, Foursquare og en rekke andre kjente navn innen nett og teknologi.

Redd for flere utgifter
Mange har egeninteresse av at nettet forblir åpent og at båndbredde ikke reserveres for de som har råd til å betale for det.

Netflix vil bruke dette symbolet for å markere til støtte til nettnøytralitetsprinsippet i dag. (Ill.: Netflix/Twitter)

Netflix er ingen liten aktør, og har utvilsomt penger å betale med.

Men det er liten tvil om at utgiftene til video-strømmeren vil øke kraftig dersom de i tillegg til å kjøpe rettigheter til filmdistribusjon, leie serverkapasitet og båndbredde også blir nødt til å betale for å få fortrinnsrett på nettet.

Vil beholde «først til mølla»
Sammen med de andre selskapene ønsker de å ha det som i dag, med «først til mølla»-prinsippet.

Det betyr at et lite selskap eller en enkeltperson med en nettside har samme rett til nettet som store selskaper som Microsoft og Apple.

Demonstrasjoner i dag
I dag er det demonstrasjoner og nettaksjoner over hele USA for nettnøytralitet og mot de nye reguleringene fra den amerikanske regjeringen.

Twitter vil ikke delta på disse, og de vil heller ikke legge opp et støttebanner på sidene side. Derimot vil de delta på andre måter, sier de til BBC.

Microsoft, Google og Facebook
Tidligere har 100 teknologiselskaper med Microsoft, Google og Facebook i spissen (Apple glimrer med sitt fravær) gått sammen om å skrive et brev til det føderale amerikanske telekommunikasjonsorganet FCC der de advarer mot nye regler som kan innskrenke nettnøytraliteteten.

– Disse reglene vil bety at nettleverandører, mobil- og kabelselskaper vil kunne diskriminere nettselskaper økonomisk og påføre dem nye avgifter. Dette representerer en alvorlig trussel mot Internett, heter det i brevet.

Ikke alle er enige
Det er imidlertid andre innen bransjen som mener noe helt annet, og som hilser nye kjøreregler for hvem som kan ta betalt for hva på nettet velkommen.

Blant dem er Virgin, som er en stor nettleverandør i Storbritannia.

– Pisspreik
I 2008 uttalte selskapets mediesjef Neil Berkett at nettnøytralitet er «pisspreik» og at de som ikke kan betale for seg pent må finne seg i å kjøre i krabbefeltet.

Hvorfor Apple har vært helt tause om emnet er et åpent spørsmål.

Egen Apple-motorvei
Men mange antar at det er fordi de holder på å bygge seg sin egen «motorvei» for innholdsleveranser.

For å få dette til å fungere, er de helt avhengige av at det er mulig å kjøpe seg forskjørsrett.

Kilder:
BBC
Business Insider

 

 

 

 

Stikkord: nettnøytralitet