Annonse


Berlin forbyr smart-taxi

Oppdatert: Forbudet er opphevet inntil domstolen har avgjort om det er i samsvar med tysk lov.

Taxisjåfører over hele verden raser, men publikum jubler.

Smart kompis-kjøring
Vi snakker om den smått geniale taxi-tjenesten Uber, som ved hjelp av en app kobler deg til en sjåfør tilkoblet et eget samfunn av private bileiere som vil tjene en ekstra slant.

Vi snakker altså om en form for kompis-kjøring (eller pirat-taxi, om du vil) som organiseres svært effektivt ved hjelp av moderne kommunikasjon og navigering.

Annonse


Sjekker sjåfører og biler
Samtidig har tjenesten regler når det gjelder bakgrunn, kjørehistorikk, vandel og kvaliteten på bilene som brukes.

Regler som de mener er minst like strenge som den tradisjonelle taxi-selskaper praktiserer.

Sprer seg fort
Systemet har bredt seg som en farsott, og finnes nå i et stort antall byer både i USA, Europa og Asia (en fullstendig oversikt finner du HER).

På våre kanter finnes det allerede i Stockholm, og både i København og Helsinki er selskapet under etablering.

Planer om Oslo-start
Ifølge Dagbladet har Uber hyret inn kommunikasjonsbyrået First House med tanke på å etablere seg i Oslo. Der kommer de garantert til å møte motstand.

– Den norske lovgivningen på dette området er såpass tydelig at Ubers virksomhet i norsk sammenheng vil være klart ulovlig, hvis de satte i gang her, rett og slett fordi du må ha taxiløyve for å transportere personer mot betaling i Norge, sier kommunikasjonssjef Atle Hagtun i Norges Taxiforbund til avisen.

Rasende taxisjåfører
Det er ikke bare i Oslo at  Uber har blitt møtt av motstand.

Utviklerne har blitt saksøkt av taxi-næringen i Seattle i USA

Det har også vært «kjør sakte»-aksjoner i blant annet London og Madrid hvor drosjesjåfører har gått til angrep på biler de mener jobber for Uber.

Berlin vender tommelen ned
Nå har Uber møtt veggen i Berlin, der myndighetene har nedlagt resolutt forbud mot både dem og lignende tjenester som kan konkurrere mot den tradisjonelle taxinæringen.

Årsaken er at selskapet ikke har fast ansatte sjåfører som har lisens til å frakte passasjerer, samt at de nødvendige forsikringer for passasjerer og bagasje ikke er i orden.

– Kan ikke godta det
– Å beskytte passasjerene har høyeste prioritet. Som styrende og regulerende organ kan vi ikke godta at passasjerer blir prisgitt sjåfører eller kjøretøy uten lisens og at de i tilfelle ulykker ikke er forsikret, heter det i en uttalelse fa Berlins transportmyndigheter.

Uber tolker dette som en forsøk på å beskytte byens taxinæring, og mener at myndighetenes argumenter bare er et skalkeskjul for å hindre konkurranse.

– Forbrukeren vinner
– Som en nykommer betyr vi en sårt tiltrengt konkurranse i en bransje som ikke har endret seg på årevis. Konkurranse er bra for alle. Det hever standarden, og til slutt er det forbrukeren som vinner, sier den tyske Uber-sjefen Fabien Nestemann til Reuters.

Uber har nå anket avgjørelsen.

Kilder:
Reuters
BBC
DinSide

Annonse