Annonse


– Google presser Samsung til å skrote dette

Google er irriterte på Samsung fordi de lager egne skall som minner svært lite om Android slik vi kjenner det. Nå bruker de sine egne populære tjenester for å presse mobil-produsenten til å roe ned bruken av egne skall.

Google ble ikke glade
«
I begynnelsen av januar, mens resten av forbrukerteknologi-verdenen på CES undret seg over den gigantiske størrelsen på Samsungs kommende Galaxy-nettbrett, var Google-sjefene forferdet over det de så på den massive 12 tommers store skjermen: et fancy nytt brukergrensesnitt døpt Magazine UX» (som leveres på Galaxy Tab Pro og Note Pro), skriver Re/kode i en avslørende sak.

Les også: Google og Samsung slutter fred i 10 år.

Du husker kanskje denne artikkelen? Samsung overrasket ikke mye med at de nok en gang økte skjermstørrelsen på et produkt – det var det at de plutselig introduserte et helt nytt kort-grensesnitt, inspirert av Windows 8 og Flipboard, som gjorde oss, og trolig også mange forbrukerne, nyskjerrige. Google derimot, følte nok helt andre ting.

Annonse


Magazine UX. (Ill.: Samsung)

Magazine UX kan forsvinne
For for de av dere som liker det dere ser i Magazine UX, kan det være dårlige nyheter at Google og Samsung kom til patent-enighet denne uken.

Selv om de eksakte deltajene i samtalene mellom de to selskapene ikke er kjente, skal Re/Code ha hørt at Samsung skal være villige til å skrote Magazine UX i fremtidige produkter for istedet å sette søkelyset på Googles apper i nok et nytt grensesnitt, trolig mer «vanilla» enn TouchWiz. Dette for at Google lettere skal kunne markedsføre film, musikk og annet innhold.

Les også: Samsung dobbelt så store som Apple.

Og siden Samsung er Android-kongen, er selvsagt forholdet mellom de to svært, svært viktig. Et forhold som i løpet av de siste ukene skal ha gjennomgått dramatiske endringer ifølge Re/Code.

Magazine UX. (Ill.: Samsung)

– Bruker Google Maps som pressmiddel
Samsung ser altså ut til å bare å måtte tåle det Google instruerer dem til å gjøre, for uten Googles tjenester er ikke Android verdt stort, og siden Samsung ikke har sin egen kart-app, bruker visstnok Google akkurat denne tjeneste-appen til å få selskapet til å gjøre som de ønsker. Dette ifølge Daring Fireballs John Gruber.

Google ønsker rett og slett at Samsung ikke tukler for mye med Android-grensesnittet for å skille seg ut. Trolig vil også Samsungs egne media-apper forsvinne i tillegg til skall som skiller seg drastisk fra Googles ønsker.

Magazine UX markedføres ikke
Vi vet ikke om det er tilfeldig eller ikke, men vi klarer ikke å se Magazine UX på Samsungs produktside for Note og Tab Pro. Det refereres heller ikke til Magazine UX noe sted, bortsett fra følgende beskrivelse:

«Denne allsidige skjermen lar deg «bla» gjennom digitale magasiner, se detaljerte arbeidsdokumenter, eller nyte dine favorittfilmer med to høyttalere.»

Slik fungerer Magazine UX:

 

Kilder:
Re/Code
Daring Fireball

Annonse