Annonse


Slik er Battlefield 4

Battlefield 4 gjør krigen enda større, men det meste er som før.

Grafikk
For å ta det visuelle først; BF 4 er ikke i nærheten av å være et like stort byks i lekker grafikk som det var å gå fra Battlefield 2 til 3. Ikke sjans.

Battlefield 4 sitt formål er å presentere en mye større verden, ikke nødvendigvis konkurrere mot Crysis 3 i grafikkporno.

Ikke at det ser dårlig ut, for all del, men har man brukt noen timer i Battlefield 3 med høy eller ultra-grafikkkvalitet, er ikke dette noe stort hopp. Det ser og føles veldig likt.

Annonse


Husk disse Battlefield 4-driverne om du har Nvidia, og disse om du har AMD. Husk også Battlelog-appen til iOS og Android.

Kart
Apropos kartene, de er og føles, mye større. Det er nå Dice virkelig kan utnytte kraftig maskinvare ved å levere kart som i langt større grad kan utnyttes av spilleren. Du må rett og slett tenke mer på hvordan du på best mulig måte kommer deg fra A til B uten å bli skutt i hodet tredje gang av den fordømte sniperen på taket (argh!).

Dette betyr at man må tenke taktikteri i enda større grad, også når man spiller Domination som ofte er mer deathmatch-betont enn Conquest som har enda større kart, og selvsagt tanks og andre nyttige krigskjøretøy.

Ytelse
Man merker fort i løpet av de 30 første minuttene at Dice har klart å få noe ut av de større kartene. Man må være varsom, for plutselig blir man beskutt fra et tak man ikke trodde noen hadde tilgang til. Å vite at fallskjermen åpnes med mellomrom er noe du vil takke oss for å vite før du hiver deg inn i kampen om flagg.

Spillet flyter ikke alltid helt silkemykt, og da er det ikke fordi maskinen vår er for dårlig (AMD Phenom II X6, GeForce GTX 760, 8 GB RAM).

Det virker som om spillet ikke har optimalisert innlastingstid av data mens man spiller, for det rykker og napper litt. Det virker som om dette er serverbasert, for andre ganger var spillbarheten som ønsket.

Heldigvis har pingen vår vært god på alle serverne vi har testet (rett over 30), og spillet var tilgjenglig på slaget 10:00 norsk tid. Fortsetter EA og Dice på dette nivået, blir nok dette en optimalisert affære uten for mange avbrudd når spillet kommer i butikkene 29. oktober.

Endringer
Vi spilte mye med Assasult-klassen. Det er fortsatt slik at man må få noen poeng for å hjertestarteren. Men av endringer kan vi nevne at det ikke lenger er noen tidssperre på hvor ofte man kan kaste ut helse til sine medspillere, men man må være nærmere helsepakka for å få tilgang til helsa.

Når man blir skutt kan man dessuten velge å motta førstehjelp, eller å sovne stille inn og fortsette et annet sted om det skulle være et lite hyggelig sted å våkne opp. Vi er ikke helt sikre, men tiden man har til å gjenopplive medsoldater ser ut til å være kortere enn i Battlefield 3.

Nytt er det også at man nå kan se fienden som har drept deg gjennom vegger. Ingen tvil om at dette vil kunne hjelpe lagkameraeter, men man må være kjapp: så fort man er på beina igjen forsvinner selvsagt denne fordelen.

Grensesnittet
Det er gjort store forbedringer av grensesnittet, både i selve spillet, og i Battlelog.

Det er virkelig kult å se hva lagkameraten din gjør i det lille video-vinduet plassert på kartet som kommer opp når man dør. Alt er mye renere og penere. Nå kan du til og med se kartet du spiller i sanntid i nettleseren.

Battlelog til Battlefield 4. I spillet, som i nettleseren (avbildet), er alt noe mer oversiktlig presentert. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)
Se hva som skjer i spillet via Battlelog i nettleseren. (Ill.: Trond Bie/ITavisen.no)

Annonse