Den norske Kindle og tidligere Amazon-kunden Linn fikk ikke vite hva selskapet mener hun har gjort for noe galt. Selskapet stengte kontoen og slettet alt innholdet på hennes Kindle.

Annonse


Norske Linn opplevde Amazon-marerittet

IT-ekspert og blogger Martin Bekkelund (Bekkelund er direktør for produkt- og forretningsutvikling hos Posten Norge AS, Digipost) avslører hva som skjer når Amazons DRM-politikk slår helt feil. Det er ikke hyggelig lesning.

Les det norske Forbrukerrådets kommentar til saken HER.

Slettet alt

For i en blogg-post er det oppsiktsvekkende ting som kommer frem. Ifølge Amazon skal Bekkelunds venninne Linn Jordet Nygaard ha hatt flere kontoer, og en av denne skal ha brutt Amazons brukervilkår – derfor slettet det gigantiske e-handelsselskapet Jordet Nygaards Amazon-konto og alt innholdet på hennes Kindle-lesebrett uten å si ifra.

Den uheldige norske kunden hevder aldri å ha hatt flere kontoer, ei heller en konto som har brutt selskapets regler.

Annonse


Ifølge digi.no kjøpte hun imidlertid et Kindle-nettbrett brukt for en tid tilbke, og hun holder dermed muligheten åpen for at denne har vært knyttet til en konto som nå lager trøbbel for henne.

Martin Bekkelund er sjokkert over Amazons kundebehandling.
(Ill.: Wikipedia Academy, Martin Bekkelund)

Sjokkerende kundebehandling

Jordet Nygaard sendte flere e-post til Amazon for å prøve å finne ut hva som har skjedd, men selskapet nekter å gi henne et konkret svar utover et standardmalsvar på ekte forretnings-amerikansk:

«Vi beklager at vi ikke har vært i stand til å løse problemene dine i forhold til hva du finner tilfredsstillende. Dessverre vil vi ikke være i stand til å tilby ekstra informasjon, eller å gjøre noe mer i forhold til disse tingene.

Vi ønsker deg lykke til med å finne en forhandler som er i bedre stand til å møte dine behov. Vi vil ikke være i stand til å tilby ekstra informasjon eller gjøre noe mer i disse sakene.»

Det verste av alt…

Selskapet nekter altså ikke bare å høre på kunden for å muligens oppklare misforståelsen, og kanskje det verste: hva kunden eventuelt har gjort som bryter med selskapets lover og regler.

Bøkene er trolig mistet for alltid, såvel som kontoen. Et stort problem for en kunde utenfor langt utenfor selskapets amerikanske jurisdiksjon.

Ifølge jussprofessor Olav Torvund ligger Amazon under luxembourgsk rett i Europa, og dermed også i Norge.

Heller ikke i Norsk rett har vi noen lovgivning som direkte regulerer et tilfelle som dette. Noen av klausulene om at man kan stenge alle tjenester etter eget forgodtbefinnende, ensidig endring av avtalen osv, kan antageligvis settes til side etter avtaleloven § 36 om urimelige avtaler. Men vi mangler virkelig faste holdepunkter, skriver Torvund i en e-post til digi.no.

Reddit.com med sine 35 millioner besøkende i måneden har snappet opp saken som nå er nummer tre på forsiden:

gegweqgegweqgeq

Kilde:
Martin Bekkelund – En blogg om IT

Oppdatert 22/10-2012 kl. 17.25

Annonse