Bøker som dette kan du kjøpe og selge brukt snart, om Amazon får godkjent sitt patent.

Annonse


Forbrukerrådet: – Helt hårreisende!

Forbrukerrådets Thomas Nortvedt kommenterer Amazons meget oppsiktsvekkende kundesak til ITavisen.no.

Kommenterer saken

På telefon forklarer Nortvedt:

– Vi har jobbet i mange år med brukervilkår – vilkår mange ikke leser. Nå viser det seg hvor viktig det er å lese dem, men det er første gang vi hører slikt blir håndhevet. Vi kommenterte Netflix’ brukervilkår forrige uke, men man tror jo ikke noe slikt kan skje.

Forbrukerrådet tar opp saken

Nortvedt omtaler situasjonen som hårreisende, og at det ikke går an å behandle sine kunder på denne måten.

Annonse


Nå varsler rådet at de vil følge opp saken, og prøve å få tak i representanter for selskapet i Norge for å få dem til å konkretisere hva som er det rettslige grunnlaget for dette. Ikke en gang Forbrukerrådet har kontaktinformasjon for selskapet i Norge, og har heller ikke tidligere ikke hatt noe kontakt med dem.

Forbrukerrådets fagdirektør Thomas Nordtvedt reagerer sterkt på Amazons sletting av innholdet på norske Linns Kindle uten å forklare hvorfor.
(Ill.: cf-wesenberg/kolonihaven.no)

– Du er rettsløs

– Det er helt klart at man er helt rettsløs. Det er langt fra betryggende at hun ikke kan forsvare seg, og at hun ikke vet hva som er galt engang. Det er krise når man brukt penger på å kjøpe innhold, forklarer han til ITavisen.no.

Nortvedt fortsetter: – Det går virkelig ikke an bare å slette alt innholdet på en Kindle. Det er helt hårreisende. Det viser seg hvor sårbart dette er.

Annonse