Legger du til en nettside til den nye profilen er standardverdien at den deler alt du leser med alle dine venner.

Annonse


Er du klar over hva du godtar når du trykker her?

Timeline er den nye måten å ikke bare presentere seg selv for resten av verden, men det er også gjort grunnleggende endringer i hva du foretar deg på nettsider som er koblet opp mot Facebook.

Var du klar over dette?

For før var det slik at man måtte trykke Like på eksternt innhold, for hver artikkel du liker på en nettside, f.eks. Dette er nå endret til at Facebook automatisk holder profilen din oppdatert med det du foretar deg på en nettside som er koblet mot Zuckerbergs nettsamfunn.

Man gir nemlig nå eksterne tjenester og nettsider som er koblet mot Facebook tilgang til Tidslinjen din, altså din nye Facebook-profil, som snart rulles ut til alle.

Les også: Slik får du nye Facebook på sekundet.

Annonse


Deler alt med alle du kjenner

«Add to Timeline?» er spørsmålet du nå får når du kobler eksterne nettsider opp mot verdens største sosiale netttjeneste med 800 millioner aktive brukere.

Altså: Hver eneste sak du leser på en nettside som er koblet mot din nye Facebook-profil (som rulles ut snart) auto-publiserer alt du leser.

Kan fort bli pinlig

Mashable har et par pinlige eksempler fra kolleger i bransjen som nok skulle ønske følgende oppdateringer ikke hadde blitt gjort tilgjengelig på Facebook sånn helt uten videre:

«Conan O’Brien Stares At Nicole Scherzinger’s Cleavage», «Heather Morris On Breast Implants» og «Perrey Reeves Shows Off Bikini Body (PHOTO)».

Oppsummert: Er du fan av en nettside du ikke ønsker skal auto-publisere det du leser til profilen din legger du rett og slett ikke siden til Timelinen din. Ønsker du kun å dele informasjon fra en viss ekstern nettside med en bestemt gruppe mennesker er dette også mulig («Public», «Friends» eller «Custom»).

Kilde:
Mashable

Du kan definere hvem du skal dele med. Trykk på ikonet sirklet inn øverst.
(Ill.: Mashable)
Er det ønskelig kan du gjør inneholdet kun synlig for deg selv.
(Ill.: Mashable)

Annonse