Toyota Avalon (selges ikke her hjemme) er en av bilene som omfattes av brems/gass-problemet som har tatt livet av 52 bilførere. Men data om hendelsene har så langt vært vanskelig å få ut.

Annonse


Bare én laptop kunne lese Toyota-data

Toyotas direktør Aiko Toyoda har de siste ukene reist verden rundt for halvgråtende å beklage at gassen tilsynelatende løper løpsk og bremsene ser ut til å svikte på bilene hans.

Skjulte data

Det har vært flere ulykker på grunn av dette, og 52 av dem har endt med døden.

Nå viser det seg at data som kunne bidra til å oppklare feilen ikke var tilgjengelig for andre enn Toyotas personale. Og at bare en eneste laptop kunne lese data fra bilens såkalte EDR, en «svart boks», tilsvarende den som sitter i fly.

Andre er åpne

Data fra denne boksen brukes for å komme nærmere en årsak til et havari. De fleste moderne biler har en slik boks om bord, med data som ethvert bilverksted kan lese av etter et uhell eller en ulykke.

Annonse


Så er ikke tilfelle med Toyota, i følge nyhetsbyrået Associated Press.

Proprietær programvare

Det viser seg nemlig at Toyota i motsetning til andre bilprodusenter bruker proprietær programvare, og at det inntil sist uke bare var én laptop i USA som kunne lese av boksene. Denne laptopen var selvsagt Toyotas egen.

I flere av ulykkene der Toyota med feil var involvert er EDR-feltet på skjemaet som skal fylles ut blankt. Det betyr at Toyota ikke var villige til eller ikke kunne gi fra seg data fra bilens ferdsskriver, slik andre bilmerker gjør helt rutinemessig.

Annonse