I forbindelse med kjøpet av annonseselskapet DoubleClick har Google skissert hvordan de skal kunne gi Google-brukerne bedre personvern.
Konkurrent-protest
Googles kjøp av DoubleClick er blitt møtt med sterke protester, blant annet fra konkurrenten Microsoft, som frykter at Google skal få en alt for sterk posisjon i markedet for søkerelaterte annonser.
Det er også uttrykt bekymring for Google-brukernes personvern. Google sitter nemlig på enorme mengder informasjon om brukernes nett- og søkevaner, som selskapet bruker til å skreddersy annonser.
Kaker i småsmuler
Blant tiltakene som kan bli aktuelle for å gi Google-kundene bedre personvern er såkalte “crumbling cookies”, det vil si at informasjon om en nettbruker ikke skal kunne knyttes til én enkelt identifiserbar informasjonskapsel.
Annonse
Google ser også på mulighetene for å tydeliggjøre hvem som står bak annonsene selskapet viser.
Kilde:
Reuters
Annonse