Engelske TV-seere følte seg lurt av iPhone-reklamen.

Annonse


iPhone: Konkurrentenes dom

Apples mobiltelefon er på alles lepper, og salget skyter til himmels. Så mye ståk er det rundt denne telefonen at mange nå begynner å bli lei. tross alt er det Nokia, Sony Ericsson, Samsung, LG og Motorola som kan mobil. Og som fortsatt dominerer markedet – uansett hvor mye PR Apple får.

Fire store feller dommen

Men hva mener den tradisjonelle mobilverdenen om sin nye konkurrent? Nettstedet Laptopmag.com har samlet fire av verdens store mobilprodusenter: Nokia, Samsung, Motorola og Helio (store i USA, men nesten ukjente her).

Alle synes å være enige om at iPhone er et spennende produkt. Og at all interessen rundt telefonen gagner også dem. Det skaper større generell interesse for avanserte telefoner, som tross alt bare er en ørliten del av det totale mobilmarkedet. Den vanlige kvinne og mann i gata (bortsett fra i bortskjemte Norge, kanskje) kjøper fortsatt kronestelefoner som ikke gjør annet enn å ringe og sende sms.

– Store mangler

Men de er også enige om at telefonen har store mangler. For eksempel påpekes det at pekeskjerm har vært med oss lenge, og at Apples «intuitive» skrivesystem fortsatt fungerer dårligere enn et tradisjonelt, mekanisk tastatur.

Annonse


Utelatelsen av 3G og kamera med bare 2 megapiksler blir også trukket fram. Det samme blir batteriet, som i motsetning til de fleste andre mobiltelefoner ikke kan byttes ut. Samtlige avanserte mobiler på markedet har også utbyttbart minnekort – noe iPhone ikke har.

– Bare for iPod-fans

Både Nokia og Samsung mener satellittnavigasjon (GPS) er tvingende nødvendig i en avansert telefon i dag. Apple har utelatt også dette.

Samsung går så langt som til å si at selv om iPhone fortjener all den rosen den har fått, er det fortsatt et produkt som bare appellerer til multimediebrukere og det de kaller «iPod-fans».

Annonse