Aibo trist

Annonse


Mr. Dings møter nett-veggen

Aibo tristGuttebutikken Arngren Electronics AS, med alle de artige elektroniske og digitale dingsene, ble slått konkurs to dager før nyttår. Drømmen om å bli rik på salg av MP3-spillere og Aibo- roboter over Internett gikk ikke i oppfyllelse.

– Det stemmer at Arngren Electronocs er konkurs, og det er vi som bestyrer konkursboet, opplyser advokatkontoret Kåre Størseth.

Suksessrik postordrebutikk

For to år siden solgte den opprinnelige eieren Fridtjof Arngren virksomheten for en god slump penger. I løpet av få år hadde gründeren klart å bygge opp en sunn virksomhet, og hadde særlig suksess med salg over postordre.

Den noe omstridte forretningsmannen Simon Yuen kom inn i selskapet, og bestemte seg for å erstatte de gamle salgskanalene.

Annonse


Ensidig tro på Interentt

Selskapet hadde vært en stor suksess innen postordre, men Yuen mente at det var Internett som var fremtiden og kuttet ut postordrevirksomheten til et minimum. Kundebasen til Arngren var på hele 130.000 navn.

Problemet var at mange av kundene ikke hadde tilgang til e-post eller Internett. Og den store suksessen Yuen hadde spådd for e-handel, har vist seg og ikke holde stikk.

I fjor ble det kjent at selskapet hadde økonomiske problemer og slet med å betale sine kreditorer.

– Underskuddet er likevel mindre enn forventet, og det tyder på en sunn kostnadsstruktur, sa Jan Soløy, økonomisjef i Arngren, i juli 2000.

Arngren advarte Yuen

– Jeg advarte Simon mot den ensidige satsingen på handle over Internett. Etter min mening var ikke markedet modent nok. Etter at selskapet sluttet med postordre gikk det jo også galt. Det ante meg at det kunne ende slik, sier Fridtjof Arngren.

Fridtjof Arngren, som har jobbet som konsulent for Yuen og Arngren Electronics, ønsker ikke at Arngren Electronics skal forsvinne for godt. Han har nå kjøpt opp konkursboet.

Tilbake til postordre

– Jeg regner med å være i gang for fullt innen to uker. Kundene vil ikke merke forskjell, lover Arngren.

– Det skal satses mer på salg over postordre og mindre ressurser skal brukes til å kapre kunder på nett. Jeg tror det fremdeles vil drøye noen år før vi ser en voldsom økning i netthandelen. I mellomtiden er det viktig å ha andre salgskanaler.

Første gang vi ringte hevdet Fridtjof Arngren at butikken levde i beste velgående, men at selskapet kun var inne i en restruktureringsperiode.

Annonse