I dag har Telia 70 prosent markedsandel i det svenske mobilmarkedet, som tilsammen omfattet 2.5 millioner abonnenter ved utgangen av 1996.
Klart foranFlesteparten av fjorårets 300 000 nye abonnenter valgte Telia Mobil som sin operatør – og de valgte først og fremst GSM. Til sammen har Telia Mobil nå 865.000 GSM-abonnenter, klart foran Comviq med 494.000. Det som er mest overraskende er imidlertid at Europolitan, som først og fremst satser på forretningsmarkedet, har hatt en kraftig vekst – klart større enn Comviq – slik at abonnentsantallet nå er opp i 293.000. Nedover med NMT
NMT er på vei nedoverbakke: Etter 55.000 oppsigelser i fjor, er antallet abonnenter nå nede i 902.000. Dette er en utvikling som Telia Mobil ikke liker, siden NMT-abonnentene ofte er profesjonelle brukere som bruker telefonen mye, samtidig som det koster mye subsider å skaffe seg nye GSM-abonnenter.
Annonse
I følge konsulentselskapet Procivitas hadde de svenske mobiloperatørene en samlet omsetning på 8,5 milliarder svenske kroner i fjor. Markedet for fasttelefoni er fremdeles mye større: En omsetning på 25,5 milliarder kroner innebar en økning på 6,5 prosent i forhold til året før. Telia har idag 68 prosent av den internasjonale trafikken, mens Tele2 ligger på 21 %. Telenordia (hvor Telenor er medeier) har 3 prosent, Global One 2 prosent, mens andre, nye operatører deler de siste 6 prosentene mellom seg.
Annonse