Sørensen

Annonse


Størst i øst

SørensenI Slovakia står selskapet for 70 prosent av den internasjonale Internett-trafikken. I løpet av våren åpnes antakelig porten til det polske markedet, samtidig som det norske selskapet nå ligger i angrepsposisjon i Latvia og Litauen.

– Hvert år skal vi øke våre markedsandeler, sier prosjektdirektør Arne-Erik Hilmen i Telenor International til ukeavisa Telecom Revy.

Skjult hemmelighet
Øst-Europa har lenge vært en godt bevart hemmelighet i Telenors internasjonale satsing. På få år har selskapet vokst til en liten kjempe i Den tsjekkiske republikk og i Slovakia. Nå er nordmennene på vei ut av startgropa i Polen. Samtidig er de på vei inn mot startstreken i de baltiske republikkene Latvia og Litauen.

Målbevisst
Selskapet har jobbet målbevisst mot denne posisjonen siden 1992. Når det norske telemarkedet avmonopoliserer ved årsskiftet, skal Telenor ha et internasjonalt fotfeste som kan erstatte de markedsandeler konsernet regner med å miste i Norge.

Annonse


– Vi har tre forretningsområder. Ett er overføringer av kunnskap og erfaring fra offentlige løsninger i Norge. De andre to er globale Internett-løsninger og Finansnett, sier Hilmen.

En av tre
For satellittkommunikasjon, såkalt VSAT (Very Small Aperture Terminals) eller kundenettverk, skal selskapet bli en av de tre store i Europa.

Tidligere er det kjent at selskapet har tatt sats for å bli nummer en på GSM mobiltelefon, og at det sikter inn mot en tredjeplass på TV-formidling, etter Astra og EuroNett, via satellitten En Grad Vest.

Nittedal åpner mot verden
Selskapet selger tilgang for kabelselskaper og TV-stasjoner til satellitten, via jordstasjonen i Nittedal utenfor Oslo. Nittedalstasjonen er nå en av de største internasjonale dører for fjernsynsoverføringer i Europa.

– Vi regner med et gjennombrudd på dette området for Slovakia innen sommeren, sier adm. direktør Are Mathisen i Telenor Slovakia.

Selskapet ligger nå i sluttforhandlinger med det statlige fjernsynsselskapet TVC og to av landets største private kanaler.

Fet liste
I Den tsjekkiske republikk er smørbrødlista enda fetere. Blant storkundene er Tolldepartementet. Et system for satellittkommunikasjon fra Telenor binder hovedkontoret sammen med 216 avdelinger. Det gjør det nå mulig å følge opp landets forpliktelser overfor verdens handelsorganisasjon WTO, med nøyaktige oversikter over inn- og utførsel av varer, hevder Hilmen.

Skattedirektoratet med 215 avdelinger, IBM, og en sammenslutning av oljeselskapene Agip (Italia), Exxon (USA) og ÖMW (Østerrike) med utvikling av systemer for betalingskort, bonuskort og kredittkort er blant de andre kundene.

Demokrati
Knut Hagen, nytilsatt leder i Telenor Ceska republika er fornøyd. Selskapet har i dag 18 ansatte, med en forventet omsetning på 40 millioner kroner i år. Nå kan for eksempel skattemyndighetene kommunisere direkte med sine lokale kontorer. Tidligere hadde mange av dem ikke engang telefon. Nye kontrakter kan være rett rundt hjørnet, opplyser Hagen.

Privatmarkedet
Det norske selskapet stiler nå inn mot privatmarkedet, som finans og bank. I løpet av 1997 vil selskapet lansere nye tjenester i samarbeid med andre Telenor-selskaper, som betalingsformidling og Internett-løsninger.

Fosser mot Polen
Telenor er nå på full fart mot samme posisjon i Polen. Agnet er lagt ut, og selskapets mann belager seg nå på å høste fruktene i form av konsesjon og fete kontrakter.

IT-senteret i Warszawa ble åpnet av kong Harald så sent som 15. oktober i fjor, med støtte fra norske UD på 3,6 millioner kroner. Samarbeidspartner er Det polske videnskapsakademi.

Brolegger
– Polen er et fremtidig marked for norsk næringsliv. Vi brolegger veien. Nordmennene hadde ikke fått adgang til de politiske maktsentra uten vår støtte, sier Roman Kulikowski, direktør ved Institutt for informasjonsteknologi under Vitenskapsakademiet, og høyt rangert i det polske samfunnet.

Det norskstøttede IT-senteret er plassert ved Kulikowskis institutt.

Tror på konsesjon
Telenor Polska ble opprettet i 1996 i Warszawa i kjølvannet av samarbeidet med Vitenskapsakademiet. Den store salgsboomen har ennå ikke kommet, men selskapet tror konsesjonen på salg av satellittkommunikasjon er rett om hjørnet. Telenor blir i såfall det første utenlandske selskap som får slik konsesjon.

– Vi er konkurransedyktige på pris, og har et samarbeid med landets største distributør av televarer, sier Nils-Otto Evenrud fra Ski utenfor Oslo. Han er adm. direktør for Telenor Polska, som eier 49 prosent av selskapets salgsorganisasjon, Satellite Services.

Stort behov
Selskapet ligger nå i sluttforhandlinger med myndighetene om en punkt til punkt lisens for satellittkommunikasjon. Avtalen er med det polske televerket TPSA. Når denne lisensen er i havn, regner selskapet med at veien blir vesentlig kortere til den generelle lisensen på satellittkommunikasjon.

– Da åpnes døren for det samme vi har oppnådd i Den tsjekkiske republikk og i Slovakia, sier Evenrud.

Han er optimistisk for fremtiden. Behovet for satellittkommunikasjon er stor. Linjenettet er dårlig utbygd, og bare Finansdepartementet har omlag 350 lokale kontorer med behov for bedre kommunikasjon. Den polske folketrygden har oppunder 800 lokalkontorer.

Ny skanse i Baltikum
Siste geografiske området Telenor International beveger seg mot er Litauen og Latvia. Selskapet har inne en søknad til UD om tre millioner kroner i støtte for opprettelse av IT-sentre i de to landene.

Samme modell
– Vi beveger oss inn etter samme modell som i de andre landene. I kjølvannet av disse sentrene vil vi gå inn med egne kommersielle selskaper. Det er en langsiktig affære, hvor UD-støtten gir oss både aksess og tillit hos myndighetene, sier prosjektdirektør Hilmen.

Sentrene vil bli etablert i samarbeid med Vilnius Universitet i Litauen og Universitetet i Latvia.

Se også:

Forventer økning i øst

Genial strategi

Annonse