Annonse


Slutt på «telefonterror»

– Det er over 100 veldedige organisasjoner i Norge, og de fleste bruker telemarketingbyråer for å samle inn penger. Det mange bedrifter ikke vet, er at 50 prosent av bidraget går rett i lomma på telemarketingbyrået, sier daglig leder Stein Roar Dahl i BIT til Dagens Telecom.

Telefonterror
– Når bortimot 100 organisasjoner skal ringe en bedrift flere ganger i løpet av et år, sier det seg selv at det tar opp tid for bedriften. Spesielt for mindre og nyere bedrifter kan det være vanskelig å si nei til pågående telefonselgere, mener Dahl.

Full kontroll
Bedriftenes støtteregister har 200 norske bedrifter som medlemmer. For 1.240 kroner årlig slipper medlemmene å håndtere slitsomme telemarketing-selgere selv.

– Telemarketingbyråene respekterer medlemskapet i Bedriftenes Støtteregister, og slutter å ringe våre medlemmer. Gjennom registeret får bedriften mulighet til selv å velge hvilket formål de skal støtte, samtidig er de sikret at alle pengene går uavkortet til den veldedige organisasjonen, sier Dahl til Dagens Telecom.

Annonse


Lurer ikke en luring
Stein Roar Dahl har selv vært «selger» av veldedige formål, han etablerte BIT i 1994 fordi han følte at telemarketingopplegget var uetisk. Dahl tilbyr også tilleggstjenester for å sikre bedrifter mot andre typer lurendreiere i markedet.

– Mediakataloger er en oversikt over forskjellige telefon og telefax-kataloger på markedet. I tillegg har vi en dementi-tjeneste hvor vi hjelper bedrifter som får fikitive fakturaer, sier Dahl som også planlegger å lansere en teknisk sperreanretnig mot uønskede telefonoppringninger.

Ikke bare pluss
Fjorårets resultat ble negativt, men Dahl satser på pluss for BIT i 1997.

– BIT arbeider med å bygge opp flere tjenestetilbud og vi regner med positivt resultat i år, sier Dahl.

Annonse