Tidligere var det stor- og minimaskinbaserte produkter som IBMs OfficeWorks og Digitals All-in-One som dominerte markedet for gruppevare.
Men på tampen av 1995 tok de nettverksbaserte produktene igjen forspranget og i fjor var dominansen total: Nettverksproduktene økte med 10,5 millioner til 24,3 millioner brukere, mens løsningene basert på vertsmaskiner kun vokste med 1,5 millioner til 14,1 millioner. Økte 43 prosentProsentvis økte totalmarkedet med 43,2 prosent i fjor, nettverksdelen med 62,7 prosent og vertsmaskikn-delen med 19,1. Totalt hadde man ved årsskiftet 38,7 millioner brukere av gruppevareprodukter på verdensbasis. Exchange nr. 6
Størst økning hadde Lotus Notes og Domino, som vokste med 4,3 millioner til 8,2 i fjor. Deretter kommer Novell GroupWise, med 2,2 millioner til 7,4 millioner – for første gang passert av Lotus. IBM OfficeVision fikk 844 000 nye brukere til 7 millioner totalt. Også OfficeVision ble passert av Lotusproduktene.
Annonse
På den ene siden gjorde altså Microsft en sterk debut, med 2 millioner eksemplarer av Exchange ut på markedet første året. På den andre side solgte Notes og Domino dobbelt så mye, så fremtiden er ikke bare lys for Microsfots gruppevare-produkter. Nye konkurrenter
Dessuten må man også regne nye konkurrenter, så som Radnet, OpenText og ikke minst Netscape i løpet av 1997. Derfor er det lite som er sikkert om utviklingen på gruppevare-markedet – bortsett fra at stor- og minimaskinene vil tape og Internett vil bli stadig viktigere også for denne typen applikasjoner.
Annonse