Annonse


Telia utvider i Norge

Det må være relativt enkelt for konkurrentene i det norske telemarkedet å holde rede på hva Telia har som strategier i Norge fremover: Det holder at man leser Aftenpostens stilling ledig-sider. Tidligere i høst var det på disse sidene at selskapet fortalte om sin kommende satsing på mobiltelefoni og DCS 1800 i Norge. Denne uke er det Internett og Bredbånd som er satsingsområdene.

Nøytral?
På Internett-området er det ikke bare snakk om at selskapets fremtidige satsing annonseres, annonsen forteller også hvilken markedstrategi selskapet ønsker å bruke for å profilere seg: I forhold til Telenor, som etterhvert blir stadig mer innviklet i utallige Internett-allianser, vil Telia være en “100 % nøytral plattform for alle typer av informasjonstjenester.” Og brukere som etterhvert ønsker et alternativ til Telenor, vet altså at de hos Telia Internett vil finne “aksesstjenester, web-hotell, løsninger for sikkerhet, betaling etc.” og at Telia selv driver infrastrukturen.

Telia City Services
På bredbåndssiden går det også klart frem hva Telia skal satse på i 1997: I Sverige har selskapet eksempelvis et ATM-tjeneste kalt Telia City Services, med fiberoptiske ringer i et trettitall svenske byer. Dette er et av satsingsområdene som i følge annonsen er i “en meget ekspansiv og spennende utvikling”. ATM-basert transportnett er forøvrig også et av områdene hvor selskapet behøver nye medarbeidere, sammen med utvikling og utbygning av taletjenester.

Annonse