Annonse


50 % kjøper mobiltelefon

– Vi har 850.000 mobilabonnenter i dag. Når du ringer til disse abonnentene fra fastnettet, betaler du uforholdsmessig mye, priser som henger igjen fra gamle dagers monopolsystem da mobiltelefon kun var for de få. Dette vil vi ha en slutt på, vi mener at prisene for mobiltelefon skal være tilnærmet lik vanlig telefoni. Derfor kommer vi til å senke prisene med 20 -30 prosent fra 1. januar – og abonnentene kan regne med en halvering i løpet av det neste året. I tillegg vil selvfølgelig også prisene for samtaler som starter i mobilnettet gå tilsvarende ned.

10.000 nye pr uke
Det var administrerende direktør Stig Herbern i Telenor Mobil som sa dette på et presseseminar på Sundvollen nylig. Herbern, som for tiden har en nesten enestående suksess med nesten 10.000 nye abonnenter hver uke, mener at det er for mange penger blant mobiloperatørene – og at de brukes feil.
– Vi er villige til å gå helt til bunnen prismessig, sa Herbern. – I dag bruker vi pengene på å kjøpe oss nye abonnenter, via subsidieordninger, i stedet for å gi bedre tjenester til våre etablerte kunder. Det er feil – og det vil måtte ta slutt.

27 prosent i dag
I Norge har man i dag en mobiltelefon-penetrasjon på 27 prosent – som er høyeste i verden. Vi er såvidt foran Sverige og Finland, og langt foran andre land det er naturlig å sammenligne seg med, som Tyskland og England.
– I løpet av et år vil hver tredje nordmann ha mobiltelefon, og om fire år vil hver 2. ha sitt eget abonnement, sa Herbern, som i løpet av 1996 har hatt en abonnementsvekst som nesten tilsvarer hele NetComs abonnentsmasse.
– Men det går fint an å leve godt på det abonnementstall som NetCom har i dag, sa Herbern – det ser vi i Ungarn, hvor vi har langt færre abonnenter i Pannon. Men da må man ikke gi vekk overskuddet i form av subsider.

Annonse