Annonse


Uenighet om NetCom

Spørsmålet stilles i Telecom Revy som ligger på abonnentenes bord i dag, fredag. Og svaret avisen gir er at NetCom er undervurdert. Hovedpoenget som fører fram til denne konklusjonen er at det er fullt mulig å tjene gode penger med en markedsandel på 35 prosent – fem prosent under NetComs eget mål.
Lengre ned i avishaugen i dag kan leserne sammenlikne med en analyse fra Meglerhuset Carnegie, presentert i Dagens Næringsliv. Der er spådommen det stikk motsatte: «Carnegie slakter NetCom», er tittelen i avisen.

Feil strategi?
Årsaken til Carnegies slakt av teleoperatøren NetCom er i følge Dagens Næringsliv at meglerhuset ikke har tro på at mobiloperatøren vil bli en så stor aktør som de håper på. NetCom-sjef Gert Munthes mål om 40 prosent av markedet ser Carnegie som usannsynlig. Carnegie mener NetCom følger en håpløs strategi, og foreslår at det satses mer på bedriftsmarkedet. På massemarkedet koster kundene for mye, mener Carnegie, og regner en markedsandel på 35 prosent for mer realistisk enn NetCom-ledelsens mål på 40 prosent.
Også Telecom Revy slår fast at NetCom sliter. – Riktignok klarer selskapet langsomt å vinne nye kunder slik at abonnementsutviklingen går rett vei, og riktignok øker abonnentene sin gjennomsnittlige taletid slik at fakturabeløpene pr. kunde blir høyere. Men det er likevel ingen tillit å spore til NetCom i markedet: Avisoppslagene er stort sett negative og aksjekursen holder seg midt på femtitallet, samtidig som hovedkonkurrent Telenor Mobil kan vise til tusener av nye abonnenter hittil i år, skriver avisen, og går over til å vise at det likevel fins håp.

Eierne holder stand
Telecom Revy skriver at det er riktig at aksjekursen er langt nede i forhold til utgangspunktet på 90-tallet Men det er helst snakk om små poster som omsettes, mens de store aksjonærene sitter på sine aksjer. Man har fremdeles Comvik (25,05%), Ameritech og Singapore Telecom (19,74% hver) og Orkla (11,05%) på toppen. Til sammen sitter disse fire selskapene med to tredjedeler av aksjekapitalen, og de vil antakelig bli sittende lenge. Hvorfor? Fordi det egentlig er håp – også for NetCom. De som har solgt hittil, og vært med på å presse prisen nedover, har vært de mange småaksjonærene som Gert Munthe selv innrømmer ikke burde ha vært invitert i første omgang.
– Vi har en utvikling som langt på vei minner om den man hadde i eierselskapet til det svenske Europolitan, hvor man også fikk en rask nedtur etter en noe optimistisk start, men hvor kursen nå er bedre enn noengang. Vi startet senere enn svenskene, men vi mener at vi kan satse på en tilsvarende utvikling, sier Munthe.
Og det burde ikke være så vanskelig for NetCom å tjene penger, det kan faktisk selskapet klare allerede i dag: Alt de trenger gjøre, er å ta bort subsidiene til sine forhandlere. Men dette er åpenbart ikke mulig i dagens klima, skriver Telecom Revy.

Feil kundetype
Heldigvis for NetCom har nå Telenor Mobil bestemt seg for å senke subsidiene, i første omgang fra 2300 til 1800 kroner pr abonnent – og her følger NetCom etter med en gang.
NetCom har hittil brukt mange kostbare måter å skaffe seg kunder på. Subsidiene har ført til store mengder abonnenter som strengt sagt ikke har hatt behov for mobiltelefon, eller som i hvert fall ikke har brukt den, skriver Telecom Revy og er på dette punktet enig med Carnegies analyse.

Evig toer?
Er det noen fremtid for NetCom? Ja, det er det nok. Munthe selv sier at de regner med driftsoverskudd allerede i 1997 – og det er ingen tvil om at det er penger å tjene allerede på dagens abonnentsnivå på 253.000. Riktignok har eksempelvis alle samtaler fra fastnett til mobiltelefon hittil vært en melkeku som antakelig vil forsvinne ganske raskt, men det er fremdeles mulig å tjene penger på dagens nivå, skriver Telecom Revy.Men på den andre siden vil dagens nivå bety at Telenor Mobil når sitt mål om 65 prosent av GSM-markedet, en situasjon som det er mulig at NetCom helst ikke vil leve med. Og da er det spørsmål om man ikke, nok en gang, kan havne i den ruinerende subsidiespiralen som bare forhandlerne tjener på.

Annonse