Annonse


Flyr høyt på nettet

Andre norske reisebyråer har ikke en tilsvarende Internett-tjeneste i dag.
Reklamebyrået JBR/McCann Multimedia har for Flyspesialisten laget en såkalt «halvløsing» – ettersom du må bestille billettene via en egen e-post ordning. Denne er foreløpig kun tilgjengelig for de som allerede har reisekonto hos reisebyråkjeden.

Nyttig verktøy
På sidene får du kort og godt nyttig hjelp med å planlegge og gjennomføre din forretningsreise. Brukerne finner dessuten oppdatert informasjon om avgangstider og rutealternativer. Ved hjelp av Flyspesialistens valutakalkulator er det enkelt å omregne din reisevaluta med oppdaterte valutakurser.

Jetlag?
Dersom du er usikker på tidsforskjellen dit du skal reise, er tidssonekartet som Flyspesialisten presenterer bra å bruke. Det eneste minuset med kartet er at det ikke fungerer for folk som har Macintosh-utstyr.
Konsulent Bjørn Tore Stig i JBR/McCann Multimedia hadde onsdag ikke noe svar på hvorfor denne delen av reisebyråkjedens sider ikke fungerer tilfredsstillende.
Uansett tror vil både tidsonekartet og valutaregneren vil være nyttig å ha for døgnville telekomfolk med jetlag som har angst for å omregne valutakursene når reiseregningen skal gjøres opp.

Ikke mye dill og dall
Sidene til Flyspesialisten består dessuten av detaljert informasjon om de mest besøkte destinasjonene, med nyheter, kultur, vær, skikk og bruk.
Noe av det mest positive med sidene er at de er svært lett å bruke. Her er det ikke mye dill og dall, verken når det gjelder innhold eller grafikk.

Annonse


Sidene er grafisk rene og nesten litt kjølig i formen. Men det er vel slikt businessmarkedet vil ha det. Poenget er at det fungerer bra visuelt og sidene er bygd opp ved delvis bruk av frame-teknologi.

Sidene under utvikling
– Sidene er langtfra ferdige, men vi vil utvikle dem til å bli stadig bedre. Et eksempel er våre Best Buy-sider der vi etterhvert vil presentere Flyspesialistens beste tilbud over billige flyreiser og andre reisetilbud. Hele vårt konsept på Internett er at sidene skal være lokale.
Med det mener vi at for eksempel Flyspesialistens byrå i Tromsø vil legge ut sine tilbud og reisespesialiteter. Dersom du sender en e-post melding til oss vil denne bli plukket opp av nærmeste reisebyrå som er tilknyttet vår kjede. Nærhet til den enkelte bedriftskunde er essensielt for oss, sier administrerende direktør Paal Bucher i Flyspesialisten.

«Rock me Amadeus»
Flyspesialistkjeden som har i underkant av 10.000 bedriftskunder, regner med å være klar med onlinebestillinger i første halvår 1997. Dette henger sammen med når det internasjonalt dominerende bookingssystemet, Amadeus, klargjør sine systemer for Internettbruk.

Utviklingen av Flyspesialistens sider har kostet en halv million kroner, opplyser Bjørn Tore Stig.
Nettadressen er http://www.flyspesialisten.no/

Annonse