Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Erstatning for e-post

50.000 brukere av AT&Ts e-post-tjeneste WorldNet får valget mellom et 30-minutters telefonkort eller fjorten dagers fri e-post etter at tjenesten var nede 30 timer i forrige uke.

Dette kunne kanskje være et eksempel til etterfølgelse for norske internett-leverandører når deres tjeneste stopper opp?
Det var på forrige torsdag det skjedde: Et server-sammenbrudd klarte å ødelegge en database såvel som back-up-databasen som inneholdt meldinger som skulle sendes videre.
Problemet oppsto klokken 14.25 lokal tid og ble først fikset dagen etterpå klokka 22. Resultatet var at de elektroniske meldingene ble sendt på vanlig måte fra kundene, men de kom ikke frem så lenge problemet ikke var løst. De ble imidlertid oppbevart i AT&Ts systemer og sendt videre etterpå. I følge AT&T ble meldinger ikke tapt.

Erstatning som monner
Likevel tilbyr selskapet alle involverte kunder et telefonkort som lar brukeren ta telefonsamtaler fra enhver telefonboks og som er verd omlag 70 kroner.
Alternativet, som er mer interessant for mange e-post-kunder, er en halv måned standard service, noe som kan bety ganske store beløp for kunder som har firmapostkontoret sitt hos AT&T WorldNet.
Tilsammen ble omlag 50.000 av WorldNet Internets 425.000 kunder rammet av feilen, sier AT&T.
Det finnes også mange eksempler på at norske, Internett-baserte e-post-tjenester har vært nede i kortere eller lengre perioder. Kanskje burde også de norske leverandørene vurdere å kompensere sine kunder for problemer som måtte dukke opp – hvis leverandørene har råd til det, da…