Lucent Technologies, som nylig fikk sin frihet fra gigantselskapet AT&T, har utviklet en interessant serverløsning for telefoni via Internett.
Hittil har de fleste nettfoner vært basert på enbruker-løsninger, ofte bare mellom brukere av samme type programvare. Lucents løsning, som i følge selskapet skal være på markedet i første kvartal neste år, er serverbasert og rettet mot bedriftsmarkedet. Lucent lanserte denne løsningen like etter at selskapet ble frigjort fra AT&T. At det ikke har skjedd tidligere henger nok sammen med at produktet konkurrerer med moderfirmaet på flere felter.Både Internett og vanlig telefoniDen nye Internet Telephony Server gir brukerne mulighet til å rute telefonoppringninger, fakser og tale-post over Internett eller over det vanlige telefonnettet.
Teknologien som benyttes er Lucents MultiMedia Communications Exchange, som ble annonsert i fjor. Den tillater brukeren å velge forskjellige typer kommunikasjon, alt etter behovet – særlig behovet for sikkerhet. Eksempelvis kan en bruker velge å sende en faks uten konfidensielt innhold over Internett, eller over det vanlige telefonnettet dersom det inneholder mer sensitive opplysninger.På samme linjeEn annen interessant mulighet med teknologien er integrasjonen av call-senter-løsninger. Tanken er at web-brukere som trenger mer informasjon om et emne kan klikke på et symbol på en web-side og samtidig snakke med de som har satt opp sida. I motsetning til liknende løsninger, eksempelvis fra AT&T, trenger man her ikke en ny telefonlinje. Internet Call Centre, som Lucent kaller denne teknologien, trenger bare én forbindelse som kan bli brukt samtidig for web-kommunikasjonen og tale. I følge selskapet kan teknologien benyttes sammen med alle web-browsere som støtter tale.
Annonse